Skördetider!

Det är ren glädje att gå ut till pallkragarna och fylla en korg med färska kryddor och grönsaker till både tallriken och vasen. 
Tänk vilken lyx det hade varit att få avsluta måltiden med några mogna mullbär.... men nej, i det trädet härskar koltrastarna, och de är väldigt morgonpigga och snabba på att plocka de färdiga svarta bären. 


 Mullbärsträdet har blivit väldigt högt och brett och skuggar bärbuskarna under det. Jag funderar på att ge upp de fåtal bär jag kan få från de lägsta grenarna och göra en rejäl uppstamning.
Mullbär tillhör blödarna som ska beskäras nu under JAS-perioden men just nu känns det tufft att ge sig på de dignande grenarna så det blir nog till att vänta in september.


Kommentarer

  1. Visst är det härliga skördetider och det märks i plånboken också. Blir nyfiken på ditt mullbärsträd. Är det 'Mulle' eller nån annan sort? Var hittade du det? Letar med ljus och lykta. Vill ha ett riktigt stort med goda bär.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Känner likadant med äppleträden. Väntar nog också till september. Spännande med Mullbär. Det har jag aldrig smakat.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Oj vad det växer hos dig, ser inte riktigt lika fint ut hos mig, morötterna är som sytrådar. Men sallad och ärter har jag och lite bär. En härlig känsla att skörda egenodlat.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Oj vilket stort mullbärsträd. Jättefint. Härligt med egen skörd av grönt.
    //Helene

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar