Vi som vill synas

Två guldazaleor dominerar just nu i lövsalen med sina lysande gula blommor. De sprider en fin doft omkring sig och jag är mycket förtjust i dem. En höst snubblade jag över tre azaleor i plantskolans reahörn, vitblommande enligt etiketten. Den första som blommade har verkligen vita blommor, nästa har de mest fantastiska, mörkt lila knoppar som slår ut i illande rosa. I år blommade den sista för första gången: lysande orangegul! ... och den står bredvid den illande rosa! Det blir till att flytta azaleor till hösten.

 En annan som vill synas är engelsk vallmo. Den sprider sina gula och orange blommor över hela trädgården och naturligtvis ville en dyka upp hos de rödbladiga små lönnarna. En liten solstråle och den stjäl hela showen.
En annan som kommit spontant för att visa upp sig är en hallonröd dubbel akleja. Det är helt otroligt vilken variation som kan uppstå bland dessa blommor. Ibland kan jag gissa vilken korsning som skett men denna står ut helt ensam... och väldigt, väldigt söt.

Den sista som vill synas är ett envist ogräs. En krypande röd vallmo som är helt hopplös att bli av med. Jag gräver och gräver men den har gett sig in i buxbomshäcken och när jag tror jag har fått upp alla rötter så ligger den där inne och lurar något år innan den kryper ut igen. Blomman är dock fin både i en vas och på komposten...


Kommentarer

  1. Färgglada fina azaleor, och den hallonröda aklejan är riktigt söt. Hade en härlig rosafärgad förra året, och är glad över att den dykt upp på ett till ställe i år.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar