Snigelbekämpning - test 1 : tidig vår

Varför?

Min tanke var att jag så fort jag såg den första lilla mördarsnigelbebisen (vilket namn!) skulle jag fresta med något godare och dödligare än växterna som hunnit komma upp. T.ex skulle de tidigt uppkomna liljorna få vara ifred om jag i närheten erbjöd den dödligt goda maten i stället. Alltså lade jag ut ett antal gamla och i vissa fall lite murkna brädor och under dem lade jag snigelgift som jag marinerat i starköl under några timmar.


Hur?

25 mars lade jag ut 7 stycken brädor: 5 med gift, 2 utan gift och dessutom lade jag en liten hög med gift direkt på marken utan något skydd över. Efter en vecka tyckte jag snigelskörden var så god och enkel att jag lade ut ytterligare 5 stycken brädor med gift. För att vara säker på att sniglarna inte bara kröp in och gömde sig utan verkligen åt av giftet så klippte jag itu dem och jodå, innanmätet var blått på dem allesammans.

Resultat?

Efter en månad hade jag under brädorna med gift plockat 762 sniglar. Endast 11 stycken hittade jag under bräderna utan gift och 28 sniglar upptäckte jag i rabatterna under löv och blad - mest av en slump. Underligt nog hittade jag inte en enda snigel vid den oskyddade högen med gift, som dessutom låg kvar trots mängder av fåglar i trädgården.

Var?

Allra flest sniglar fick jag under brädorna runt dammen och vid gränsen till grannens sommarstuga. Näst bäst skörd gav brädorna bredvid tidigt uppkomna växter som liljor och violer. Inte speciellt många sniglar fick jag vid komposten (vilket jag hade trott) och inte heller några mängder i den fuktiga skogsdelen längst ner i trädgården, även det en överraskning.

Bra eller dåligt?

Jag upplever att sniglarna definitivt gillar det ölmarinerade giftet och till stor del kan lockas att äta av det i stället för av de tidigaste växterna, så nästa år ska jag absolut upprepa denna metoden. Jag plockar fortfarande dagligen sniglar under de utlagda brädorna även om jag hittar många i rabatterna också, så i sommar kommer jag att fortsätta använda mig av gift under träbitar men förväntar mig inte att jag ska lyckas hålla dem ifrån favortiväxterna i samma utsträckning. 
Jag funderar på hur jag ska kunna göra det lite snyggare och mer användbart. Kanske några rundlar / trampbrädor, som ser något mer dekorativa ut än en murken brädbit.

Jag ska också göra en lista på vilka växter jag märker att de gillar mest (för det är tydligt att de har favoriter) så jag kommer ihåg att det är vid dessa som mina giftgömmor ska placeras.

Snigelfavoriter efterhand jag upptäcker det:

liljor
nysrot
iris
snöhesperis
scillans blad


Kommentarer

  1. Oj, vilken studie i snigelbekämpning du gjort! Detta kan alla vi andra dra nytta av, vi tackar dej! Är det vanligt Snigelfritt du använt? Usch för dessa marodörer! Värre än rådjuren, tror jag faktiskt...
    Jag ska genast testa dina tester!
    Ha en go, varm helg! Några sniglar kanske stryker med i värmen?!
    // Lena

    SvaraRadera
  2. Underbart, full strid redan! Det gäller som vanligt att känna sin fiende. Tack för bra tips! Här verkar de inte riktigt ha vaknat än. Jag ska beställa nematoder i helgen så jag kan vattna ut vid första bästa regn för nu blir det äntligen varmt nog.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset