Omplantering medför städning

Ledig dag, och som vanligt så här på vinterhalvåret så blir det lite städning därhemma.... jag menar, i förebyggande syfte, för när sol och värme kommer så försvinner jag troligen ut i trädgården i tidig gryning och kommer in vid skymningstimmen på alla mina lediga dagar.

Nåväl, jag drog runt dammsugaren, fluffade soffkuddarna och dammade av TV:n. Sen får jag syn på fönsterkarmarna. Där står övervintrande pelargoner på rad, gängliga och bleka i hård och mager jord. Men jag köpte ju en påse fin jord förra månaden så det är väl lika bra att fixa omplanteringen redan nu. Nystädat som det är så lägger jag ut tidningar i köket, hämtar stor plastbalja för gammal jord, sekatör, fyllda vattenkannor och sen sätter jag igång. 15 krukor och någon timme senare står jag med klippta, omplanterade och vattnade pelargoner och är väldigt nöjd med mig själv.
Så jag hämtar en stor bricka och börjar bära tillbaka krukorna till vardagsrummet. Det är med den sista omgången som det händer.... en liten kant som sticker upp på koskinnet som ligger på golvet och jag får ta ett sviktsprång fram för att hålla balansen, naturligtvis med brickan i ett fast grepp men krukorna... de flyger!!! Ni vet hur en lerig ko ser ut i hagen... ja, så såg det ut på golvet också! Dessutom flög en av de nyvattnade krukorna ner i en träskål som stod på soffbordet... där vi lägger alla fjärrkontroller - sju stycken och en telefon!!!



Nu, tre timmar senare sitter jag med schamponerad, tvättad och borstad 'ko', skurat trägolv och putsad skinnsoffa. Dessutom är också alla våra fjärrkontroller dammsugna och fönade - telefonen får nog gå till återvinning. Suck, vilken dag - men ett superrent vardagsrum och glada och fina pelargoner är väl ett gott slut ändå.
Ett litet problem bara.... pelargonernas namnetiketter blandades lite grann där i vardagsrummets jordhög. Hoppas de blommar i sommar så jag får lite ledtrådar.






Kommentarer

  1. Du tar det med fattning! Helt galet hur verkligheten överträffar dikten. Det där hade man inte kunnat hitta på. Styrkekramar i massor till dig;))

    SvaraRadera
  2. Jösses! Så hade nog jag också kunnat gjort, snubblar ofta både ute o inne. Slår huvet i öppna skåpsdörrar, går mot bordskanter....osv
    Men vad spännande att försöka lista ut sorterna sen...
    Ha en fin vecka! // Lena

    SvaraRadera
  3. Nå har jeg vært inne og tittet på hagen din. Så mye fint du har fått til og så mange fine og inspirerende bilder. Takk for titten!! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset