Vy Tre

Blickfång: körsbärsbenved - Euonymus planipes


Första gången jag såg en körsbärsbenved så stod den ensam i en mörk dunge i en park och fullständigt lös med sina orange frukter. Helt fantastisk! 
Hos mig får den dock stå lite intryckt bland en massa andra växter.... som vanligt :). Bergenia, chockladflockel och lite olika törelsorter är några av grannarna. Benveden har jag börjat stamma upp och försöker få lite paraplyform över den. Drömmen är att grenarna sträcker sig så långt ut och så högt uppe att man går under dem.
Längs med gången till höger försöker jag hålla en mörk ton med en blodlönn som jag klipper grymt mycket så länge det går samt alunrot 'Palace Purple' och hasselört vid fötterna (med lite självsådd daggkåpa). Tanken är att det ska bli en fin bakgrund till den finbladiga brakveden som så sakteliga växer upp i kanten.




Chokladflockel - Eupatorium rugosom 'Chocolate' är en riktigt läcker bladväxt, gröngrå, purpur och lite rostfärgat skimmer - speciellt i motljus. Blommorna har jag däremot aldrig fått se utomhus. Ett år tog jag faktiskt in några stjälkar med knoppar innan frosten slog till. Små, vita och obetydliga blommor. Inget jag saknar.


I höst har jag flyttat hit några alunrot med baktanken att de ska vara starten på en liten rad som följer gången bort mot den limegröna delen med piprankan och den japanska lönnen 'Orange dream'.

Bladväxter i all ära, men jag måste nog börja plantera lite överdådigt blommande perenner också. Jag märker att mellan vårens blomning med alla dess sippor och lökar, och höstens mustiga färgskiftningar och frukter, så är det.... grönt! Nog så skönt men kanske lite för enahanda. Jag är också lite sugen på att ge mig på rosodling igen. En robust gulblommande sort med fina nypon kunde väl göra sig fint här? Aicha kanske?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset