Vy Ett


72 träd - stora och små - har jag räknat till i min trädgård, vilket gör den ganska så mörk och blomfattig. Detta innebär att komponera rabatter här är en lek med bladfärger och -former, och eftersom buskarna och träden börjar bli stora så får även grenverk och stammar vara med i leken. Blommor är en bonus och ofta är eventuella frukter nästan viktigare, i alla fall på träden och buskarna.  

Roligast är ändå att leka med vyer och gångar tycker jag. Att klippa bort och lyfta fram grenar, försöka få ett flyt i ljusa och mörka partier och hitta det lilla extra som fångar ögat. Helst ska man vilja stanna till och betrakta utsikten en stund för att sedan lockas vidare längs med en vacker gång.

Den här vyn (min favorit just nu) med insektsträdet i centrum ser man från dammen nu. Ginnalalönnens grenar spretar lite hur som helst längst till vänster, bakom en rugge med lila, nu överblommad kransveronica. Bredvid står limefärgad Hosta 'Sum & Substance' och till höger om den en nyplanterad smällspirea 'Amber Jubilee' (Physocarpus opulifolius). Den ska bli ca 1,5 m hög med bronsfärgat bladverk. De yttersta bladen är nu limefärgade och matchar både hostan och perukbusken man ser i förgrunden perfekt. Den tjocka trädstammen tillhör en ullungrönn och längst till höger skymtar en buskmagnolia (M.sieboldii). 


En som jag envist försökt få att trivas i denna vy är mörkbladigt höstsilverax 'Brunette' men än så länge så vill det inte ta sig. Jag tror jag ska pröva med några rödskimrande alunrot, kanske som en 'ögonfångare' vid hostagången (som går precis bakom planteringen). Som sagt, det är kul att leka....


Brokbladig rams, Polygonatum odoratum 'Variegatum' och den nya smällspirean 'Amber Jubilee'

Hosta 'Sum & Substance' och 'Pilgrim'


I ginnalalönnen blommar clematis 'Black Prince' och under sitter den lilla rödhaken och väntar på att jag ska gräva fram insekter till honom. Han börjar bli bortskämd!





Kommentarer

  1. Vad fantastiskt! Verkligen kul att se hur du lyckas fånga in olika vyer bland alla träden....jag nästan skäms....när vi flyttade hit så var det så mörkt, gräsmattan var mossa ( i och för sig mjukt och gott att gå på...) tillika husfasaden hade fått mögel och mossa och taket var istället för gräs som det kan vara på en del tak, så var det MASSOR med mossa....så vi sågade ner 17 träd!!! När jag ser ditt så skäms jag nästan....fast jag måste trots det erkänna att det är skönt att ha fått det lite ljust och lite mera luftigt omkring sig....dessutom mår huset mycket bättre nu.....vi har bytt det mesta av fasadbrädorna i sommar....men hur som helst, så himla kul och trevligt att få se alla dina fina träd tillika alla andra underbara växter som du presenterar. Fortsätt njut av din underbara omgivning!
    Tack och kram/ Carina

    SvaraRadera
  2. Njuter så av dina bilder! Jag gillar ju trädgårdar som din litet extra mycket just för alla olika träd och bladperenner. Det är något speciellt med att komponera blad, färg och struktur. Här har jag också en rödhake som springer runt benen på mig när jag gräver, helt orädd. Hoppas den har vett att akta sig för mina två katter bara. Jag har en väldigt öppen trädgård och gör mitt bästa för att köpa träd och buskar. Ha en riktigt fin dag! Merja

    SvaraRadera
  3. ..och plötsligt fick jag sån längtan efter en uppvuxen trädgård med träd och buskar att rensa ur, stamma upp och snygga till. Istället kom jag att tänka på min ena Sum and Substance som jag mig hicka häromdan... Gröna fläckar i det gula :( Torkan eller hostavirus? Ska jag gräva och bränna eller ge den lite tid... Mycket vacker lundbild och en skön Polygonatum :) bland allt det vackra reflekterar jag lite extra över dem. En bortskämd rödhake - kan man odla såna.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Du har en riktig djungelkänsla där. Grattis! De rödbladig brukar inte gilla djup skugga har jag för mig, kanske därför Silveraxet otrivs där?
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar