Favorit i november - Acer palmatum Oridono-nishiki


De är värdefulla, de där växterna som behåller sina löv länge. När den skånska gråheten rullar in och de flesta växterna i min trädgård har slängt sina färgglada höstlöv, så glimmar denna lilla lönn desto mer i sitt hörn. Fortfarande med merparten löv kvar, trots att orkanbyar har vräkt omkull ett träd precis bredvid. En värdig november-favorit.


Acer palmatum Oridono-nishiki


Vitbrokiga blad som nu skiftar i gult och rosa.



Hur vackra de här 'långlövade' buskarna än är och hur tacksam jag än är för att de lyser upp den mörka novembermånaden, så hoppas jag ändå att de har vett att somna in innan vinterkylan slår till på allvar. Klorofyll ska brytas ner och cellernas sockerhalt ska öka så de klarar av kommande minusgrader.

Skynda dig lite, lilla vän.



Fler novemberfavoriter hittar du hos Anna Vattenkanna

Kommentarer

  1. Snyggt! Jag går i önsknings tider för en lågväxande småflikbladig röd japansk lönn till min hel gröna terrass med skuggröna! Lite sent att plantera nu och de är ju så dyra om man vill ha ett hyfsat uppvuxet exemplar....;)

    SvaraRadera
  2. Beautiful photos!
    Greetings from Holland.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset