Lugn och ro i japanhörnet

För tillfället har det japanska hörnet en meditativ effekt på mig så där sitter jag ofta en stund och låter tankarna bara flyta fritt. Jag så himla nöjd med färgerna som finns där just nu. Snart slår de väldigt kycklinggula liljorna ut (som jag skulle flytta men glömde) och jagar upp stämningen, så det gäller att passa på medan läget är lugnt.


Jag har sällan sett en tulpan vissna så vackert som Chansonette - ja, Shirley är inte dum hon heller. Nedanför tulpanerna står låga vita aklejor vackert mot Hosta 'Samuraj', och lite längre bort skruvar hostan 'Praying Hands' upp sig. Den sista har bara några år på nacken hos mig men är redan en stor favorit.




Pionerna i ena hörnet är desto äldre. De är från en av mina första frösådder. 'Wind Chimes' som jag beställde från Trädgårdsamatörerna. Inte någon pion att direkt yvas över men nostalgin väger över ibland och jag skulle aldrig drömma om att ta bort den. Inte heller humleblomster 'Leonard's Variety' får saknas i min trädgård.
Rumex sanguineus 'Blood Veined' sådde jag förra året och den är riktigt läcker med sina röda bladnerver. Blodskräppa är det svenska namnet och den används med fördel i en delikat sallad.



 En annan av förra årets frösådd är den mörkbladiga mitsuban, Cryptotaenia japonica var. atropurpurea. Inte alls de nästan svarta bladen som jag förväntade mig enligt beskrivningarna men en härligt olivgrön färg som står sig perfekt till de ljust gröna hostabladen. Den ska man tydligen också äta upp! (- om jag nu hinner före sniglarna).








Kommentarer

  1. Härliga tulpaner! Ser ut ungefär som här just nu med många falnande tulpanblommor, men det är vackert. Det Humleblomstret måste jag försöka få tag i.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt, det är rofyllt. Tulpanen Chansonette, och Leonard skall jag lägga på minnet, vilken underbar färg. Ha det så bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Så vackert dina tulpaner lägger ner verksamheten - lite Svansjön över det hela. Gillar!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fint....och jag har fått en viss förkärlek till hosta just i år (inte bara för att jag så mycket förkyld,fniss)...tycker de är utomordentligt läckra...ska införskaffa ännu fler sorter har jag bestämt och när jag ser din...mmm....då blir ha-begäret ännu större:)

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj, den där Chansonette var ju en riktig läckerbit! Tror aldrig jag har sett den förr. Den sätts upp på min vill-ha-lista:).

    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  6. Oj så vackert du har det! Chansonette var verkligen en skönhet väl värd att lägga på minnet. SKa bli så kul att ses snart!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Fantastiska bilder, du har verkligen fint!

    Trevlig helg,
    Jenny

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset