Marsfavoriten = 'Insektsträdet'

Trodde det skulle bli lätt som en plätt att välja mars månads favorit ..... då finns det ju massor av snödroppar, krokusar och sprickfärdiga knoppar att bedåras av..... eller??

Inte i min trädgård i alla fall. Den snön som har försvunnit önskar jag nästan tillbaka som ett värmande täcke över eventuella uppstickare. Termometern visar bara några få minus men fukten och blåsten bidrar till en absolut outhärdlig temperatur. Den skånska vintern när den är som värst!!!

Det är visserligen bara mitten av månaden och allt kan ju hända men jag slår till och väljer en favorit redan nu:

'Insektsträdet' eller 'Den döda sälgen' får det bli. Den står vid tomtgränsen och tanken var att den skulle tas ner helt efter att den hade knäckts. Så blev det inte, och nu tycker jag den tillför så mycket karaktär att jag inte kan tänka mig platsen utan den. Dessutom tjänar den som stöd till den japanska träddödaren, vars lianer man kan se på sin väg upp mot ljuset.

Kanske, kanske planteras det ytterligare en klättrare vid foten så småningom.... en skir klematis som kontrast eller en taggig klätterros som förstärkning.




Fler månadsfavoriter finner ni hos Anna Vattenkanna


Kommentarer

  1. Vilken underbar bild! Älskar mossan, trädets siluett och stolen. Som hämtat ur en saga.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Wow - ett sånt härligt träd du har. Ja, du och du - det måste vara traktens mest eftertraktade bostadshus och restaurang för allehanda insekter som du skriver. Verkligen en vacker och skulptural multifunktionell växt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att ni inte sågade ner det ! Tycker om att mossan och fågelholken matchar, snyggt!
    / Sylvia

    SvaraRadera
  4. Wow! Vilket häftigt val! Blev helt kär i den gröna fågelholken. Tänk om man var lite mindre. Då skulle jag nog hyra in mig.. ;)
    Stor kram!!!

    SvaraRadera
  5. For et fantastisk sted!...her er det både magisk og trolsk...insekttre..mmm det vekker fantasien..:)
    Så bra at treet fikk stå...med mose på og fin skulturell form:)
    Herlig favoritt:))

    SvaraRadera
  6. Helt underbart gamalt insektsträd
    önskar att jag hade åtminstonde ett gamalt träd i trädgården
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  7. Vilken spännande plats! Måste krylla av liv där. Skulle bli jättefint med några klättrande blommor där också.
    Ha en bra vecka,
    Carina

    SvaraRadera
  8. Åh, så inspirerande! Vilken tur att du insåg trädets skönhet och potential - så många småkryp som kan tacka dig för det nu! Mossan är så vacker och stolen bredvid är verkligen pricken över i!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar