Skräck, sound of music o svårbedömda hyacinter


Citat: 'Så dyster din trädgård ser ut mamma. Man skulle faktiskt kunna spela in skräckfilmer här.'

The hills have eyes eller The hills are alive-
trots allt föredrar jag nog det senare.
(Obs! Bilden är ett montage) :)
Ja, det är inte utan att jag känner mig lite som en zombie när jag hasar runt i mörkret på morgnarna för att vittja mullvadsfällor och trampa till jordhögar. Men när jag sen hasat mig allra längst ner i hörnet, till trädgårdens fuktigaste och mörkaste plats..... då möts jag av blommande julrosor!!
Det är inte riktigt så att jag sätter av uppför slänten som Julie Andrews men visst blir tillvaron lite ljusare. Framöver ska det inhandlas massor av Helleborus niger som ska planteras här nere.... en julrosäng ska det bli!!!



 Min "ljusa" julidé var att göra adventshyacinter. Fyra stycken gamla muggar letades fram ur gömmorna och fyra hyacinter i olika stadier av blomknoppsutvecklingen inhandlades... trodde jag i alla fall.
Efter bara några dagar inomhus har två av dem vuxit ikapp den första medan den fjärde ser ut att inte vilja vara med alls. Dessutom hittar jag varken ljushållarna som skulle stuckits ner i muggarna eller siffrorna som skulle hängas på öronen.

Det blir nog till att leta fram den gamla vanliga ljusstaken till helgen!

Kommentarer

  1. Oj, här berättar du ju så inlevelsefullt så det blir som en film i mitt huvud... Lite Ringaren i Notre Dame - stuk på dit hasande. Hm.

    Tur att trädgården förstår att du måste piggas upp och har beordrat julrosen att bomma så vackert!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ha ha mig lurar du inte....tror inte alls att bilden är ett montage :))
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Ha, ha du är rolig LOtta:-) Julrosor i mängder blir underbart! kram på dig Lotta von Trapp!

    SvaraRadera
  4. Det är klart att du ska ha en julroslund! Fantastisk idé! Sedan får du väl springa och jubla när allt blommar!
    Kul med muggarna, även om det inte blev som du tänkte till Advent!

    SvaraRadera
  5. Hihi....så härligt med de blommande julrosorna. Jag planterade julrosor i våras men några blommor syns inte till än.
    Kram :)

    SvaraRadera
  6. Kan riktigt se framför mig både hur du hasar runt i mörkret men framförallt hur du studsar omkring och sjunger högt. ;) Underbart med julrosäng! Kommer bli toppen tror jag. :)
    Ha en fin första advent.
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Åh blommande julrosor! Du har verkligen anledning att brista ut i sång à la Julie Andrews! Undrar vad mullvadarna tyckte?!
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Åh vad fint med blommande julrosor!! Önskar att man kunde glädjas av kolonin året runt så man kunde få ha lite rulrosor...de är så fina
    kul idé med hyacinterna, ska ta den till mig

    Kram kajsa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar