Nära inpå vitt

Malvorna ser uppfordrande på mig. Jag bara måste krypa nära inpå blomman och njuta av de vackra mönstren i bladen eller i blommans mitt.



trädgårdsmalva, axmalva, myskmalva

Varenda ros jag går förbi måste jag sticka näsan i för att känna doften, och rosenkragen kräver att jag studerar den perfekta symmetrin och vecken i blombladen som skapar ett så vackert ljusspel.


Den vita hässleklockan sprider sig hejdlöst och den går jag i närkamp med på annat sätt, men inte förrän alla knopparna har slagit ut. För även om klockorna är vackra så bara älskar jag de spiralvridna knopparna. Speciellt när de skiftar i lila i toppen.



Sen har vi ju stjärnflockan. Den tycker jag ofta ser lite grå och trist ut. Men bara tills jag stannar upp och tittar lite närmare -  vilken skönhet!



Till slut finns det några som jag bara måste se närmare på för deras härliga färgkombinationer. Det franska kungsljuset, Verbascum chaixii, och blommorna hos den mörkbladiga flädern Sambucus nigra 'Purpurea'.



(Ser ni min lilla gröna kompis som dyker upp lite här och var på mina närbilder... linslusen!)

Kommentarer

  1. Åhhh, så många vackra bilder på vackra växter. Du har 'öga' för att fota.

    Visst är det märkligt att man inte ser alla småkryp som finns på växterna förrän man kollar bilderna vid datorn. Blir lika överaskad varje gång :=)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen vackert att se på. Nu måste jag ut och kolla knopparna på vita hässleklockan, som skulle kunna sprida sig bättre här. Så olika kan det vara.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Fina bilder!Har aldrig tänkt på att hässleklockan har vridna knoppar.
    Har oxå både vit o blå.Håller efter dom för de har ju enorma frömängder i sina kapslar!
    De där linslusarna :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att knopparna är väldigt vackra. Nu har jag inte hässleklocka, men det är samma sak med storklocka!
    Jättefina bilder av vita blommor (som är så svåra att få till bra på foto)!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Så många nyanser det finns av vitt! Jättehärliga malvor du har...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du har hos dig, och vilka fantastiska bilder. Jag sitter här och äter frukost och njuter för fulla drag av ditt vita.
    Ha det bra!
    /Maria

    SvaraRadera
  7. Verkligen fina bilder av fantastiska växter! Jag har just kommit in i en period där jag har börjat sukta efter vita blommor..tack för en liten introduktion i alla små fina detaljer, de e dem jag gillar! :)

    Ha de gott!
    Sandra

    SvaraRadera
  8. Ohh vilka vackra bilder, man riktigt kryper in i blommorna...ska genast gå ned i marknivå och titta. Ha en bra helg...
    Christina

    SvaraRadera
  9. Det är så roligt att gå nära med kameran....såg du linslusen när du tog bilderna eller dök den upp efteråt?
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  10. Mamma mia, vilka snyggingar! Man får ta sig tid i trädgården och titta på allt, noga! Och kanske man har turen(?) att träffa på linslusen!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Kan det bli vackrare?
    Tittade länge på de vita malvorna. Vilka är vilka? Jag har lite svårt att identifiera dem. Har alltid trott, att jag hade myskmalva men det var nog rosenmalva, Svårt att veta för nu är de borta. Hade lite för många av den rosa varianten och rensade lite för ambitiöst. Nu finns inga vita kvar. Så kan det gå när man är i städtagen, vilket dessbättre inte är så ofta.
    Gillar förstås de andra vita också. Allihop. Fina foton dessutom.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  12. Inspirerande inlägg med vackra bilder! Vad malvorna är fina - superfina! Undrar också vilken som är vilken, bra att veta om man skulle råka hitta någon på plantskolan..... ;-)

    Hälsningar
    Åsa

    SvaraRadera
  13. Vilka rara kommentarer, jag blir så glad!
    Eva och Åsa: De två översta har jag fått av en vän som kallade dem för trädgårdsmalva, men det kan nog lika gärna vara rosenmalva. Den nedre vänstra har jag sått som axmalva, Sidalcea candida, och den nedre högra är inköpt som myskmalva, Malva moscchata 'Alba'.
    AnnCharlotte: Linslusen ser jag aldrig 'live' han bara dyker upp i datorn och förvånar mig varenda gång.

    SvaraRadera
  14. Åhh...så mycket vackert du bjuder på!
    Franska Kungsljuset bör jag kanske testa på nytt i mina marker :)
    Ha en fin söndag! /Bea

    SvaraRadera
  15. Jisses så mycket vackert! vitt är särskilt fint tycker jag.
    Jag har också mycket närbilder på stjärnflockan som är helt fantastiskt fin att studera nära inpå! man förstår varför den fick namnet för det finns verkligen tusen stjärnor i de den.
    kram mia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar