Den lata Fjärilen Kate

Vilken underbar sovmorgon!

Att göra-listan är klar sen tidigare:
- potatisen ska sättas i pallkragar och krukor
- en del frösådder ska skolas om
- alla övervintrare från förrådet ska få ny jord och
- växthuset ska rensas från skräp.






Det är när jag håller på med det sista och lyfter på ett gäng gamla plastkrukor som det trillar ner en fjäril och lägger sig på jordytan. 
Den ser mer död än levande ut men jag lyfter upp den i en kruka och tycker mig se en liten skälvning i vingarna...  
...så jag hämtar vattenslangen och 'dimmar' lite på den lilla....och minsann fäller hon inte ut vingarna!












Försiktigt skopar jag upp henne i handen och bär ut henne i solskenet.













Hon tittar lite fundersamt på mig innan hon beslutar sig för att jag är ofarlig och låter sig bäras iväg runt i trädgården.












Precis som Kate i den berömda Titanic-scenen seglar vi fram med henne i fören.
När vi närmar oss en kruka med vintergäck fäller hon ut snabeln som ett tecken på att hon vill landa.
Väl på säker mark tittar hon på mig en liten stund...
...innan hon sätter sig tillrätta för att njuta av solen...















... och jag går tillbaka för att fortsätta med det sista i växthuset.


Är det kanske Leonardo som är kvar där inne och surrar runt och berusar sig i persikoblommorna?


Kommentarer

  1. Å vilken gullig bildberättelse du har gjort.Fjärilar är fina små varelser.

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta.
    Sikke fin fortælling om sommerfuglen.
    God arbejdslyst og rigtig god påske.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  3. Åh, här fick jag mig en liten sagostund... satt med öppen mun och bara lysssssnade:-)
    Gladpåskkramar i massor, från mig till dig Hillevi.

    SvaraRadera
  4. Åh vilken underbar historia!Tänk att hon sovit i ditt växthus i vinter :-)Vad härligt!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Den filmen är ju helt underbar och sorglig.....
    Här verkar det finnnas förutsättningar för ett lyckligare slut iallafall.....
    Ha det bäst ;)

    SvaraRadera
  6. Oj så fina!! Hon kanske inte var lat, bara lite trött :) Glad Påsk! :)

    SvaraRadera
  7. Åh så söt! Och du gjorde dagens goda gärning!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. En härlig sannsaga du berättar idag med fina bilder till dessutom. Ja visst känner man lite extra för dessa vintertufsiga fjärilar som vaknar till liv just nu.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig bildserie! Kännner mig lite som fjärilen, skönt att fylla lungorna med vårluft och suga i sig vintergäck:)

    Ha en toppenpåsk!

    Rebecca

    SvaraRadera
  10. Men vilken härlig historia med fjärilen!! Så fint.... Du får väl rapportera hur det går med Leonardo.... om du hittar honom :-))

    Hoppas du får en skön påsk!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  11. Vilken fin fjäril! Fick sån lust att titta på Titanic(min favoritfilm)...förstår inte varför:) !!
    Glad påsk

    SvaraRadera
  12. Det var en vacker fjärilssaga!
    Glad Påsk! /Bea

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar