En dag i vårens tecken

Nej, nu hoppar jag ut ur ekorrhjulet och laddar mina batterier i trädgården under en dag.

När den arbetsrelaterade stressen slår till som värst kan jag komma på mig själv med att varva ner genom att planera vad jag ska göra i helgen för att varva ner efter veckan. (Vilken mening!)
Eftersom jag är en sån som skriver långa listor är det precis vad resultatet blir;  långa listor som oftast inte hinns med. De blir dock aldrig en källa till stress eftersom det endast är roliga och efterlängtade saker som skrivs ner.

Listan inför denna helgen ligger kvar på jobbet men det spelar ingen som helst roll, jag hittar massor av må-bra-saker att göra.

Penséer i entrékrukan har länge stått på listan och nu är de äntligen på plats! 
Egentligen hade jag bestämt mig för eldigt röda och orange med lite stänk av vitt men dessa små miniatyrer gick inte att motstå.



Ett pass i växthuset medan temperaturen sakta stiger utanför är också en direkt energiinjektion.
Borsta rent krukor och stapla dem snyggt är ren terapi. En del är favoriter och kan inte slängas trots att de saknar botten.



Den stackars agaven har stått i en för trång kruka i flera år och mår väldigt dåligt. Eftersom jag är på så generöst humör fick han både ny större kruka och ny jord. Kanske får han en vacker rostig järnurna att stoltsera i till sommaren... i stället för det gamla trasiga eternitröret han stått i hittills.


Årets potatis kommer från en gourmetlåda från Stubbetorp. Detta året ska jag odla i hinkar. Jag vet att jag köpte ett helt gäng för ett tag sedan men nu är jag inte människa att hitta dem. Kanske står de kvar på någon parkeringsplats eller på en kundvagn någonstans.


Dahliorna har små knoppar på gång och planteras i stora plastkrukor tills jag vet vart jag vill ha dem.


Som en bonus kommer lilleman ut med äggsmörgås och kaffe - jag hade ju inte tid att komma in och fika med de andra. Herreguud, vad gulliga de är - eller kanske väl tränade!?!!

Men jag har inte känt mig ensam ute i trädgården ändå. Sune studerade intresserat när jag planterade penséerna. Med den där speciella kattminen : varför kan inte människan bara sätta sig ner och njuta!


Den sötaste lilla fågel man kan tänka sig har studsat runt och kvittrat åt mig hela dagen, och när jag kom ut från förrådet såg jag några ludna grenar sticka upp bakom stenen.
Så småningom kom hela härligheten fram....aj,aj,aj...jag får nog gå och täcka över mina penséer. 


Men vad gör väl det.... nu är våren här för att stanna! 

...och jag är full av energi.



Kommentarer

  1. Vilken härlig dag, innehåller de bästa attributen för att få alla sinnen fyllda till bredden :)
    Ha en fin vecka! /Bea

    SvaraRadera
  2. En riktigt bra ladda batterierna dag har du haft :-)Det är viktigt!Ser så härligt ut med alla krukor.Så snygga bara när de står rätt upp o ner!Men baske rådjuren allt man gör i trädgården är för deras skull...tror dom ja!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag du haft!
    Rådjuret verkar inte märka dej, står där i sin egen lilla värld o funderar....underbara bilder.
    Vilka fina pensér!
    Sune verkar vara en klok liten kisse......glöm inte lyda honom lite då och då ;)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så mysigt, och vad mycket härliga bilder du har bjudit på.
    Jag kom på mig själv gå runt och le när jag var i trädgården idag så jag förstår hur du har känt dig.Hoppas att får fortsatt härliga dagar.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  5. Precis så ska en vårsöndag vara - helt i min smak! Dock utan rådjur...söta på bild och så men inte i trädgården...

    Vi får hoppas att många haft en skön, avkopplande och batteriladdande helg. Själv har jag stått på huvudet i rabatterna både igår och idag för här börjar ogräset att växa!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag! Så mycket du "hunnit med" - fel uttryck eftersom allt är så kul. Härligt att ha så mycket krukor! Jag förstår inte riktigt var alla mina är.... (Även om jag inte har så många borde jag väl hitta några fler!?) Otroligt vad oskygga rådjur ni har! (Hoppas att de inte äter upp allt för dig!)

    Vårkram!
    Stina

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken energi du delar ut! Sån fin vårdag, här har det varit strålande sol i 2 dagar, men Kallt!Så idag for dottern o jag till Kalmar o shoppade istället för vårpysslade!
    Vilka fina minipenseér! Vill också ha flera, särskilt de små är så underbara.
    Vårhälsning!
    Lena

    SvaraRadera
  8. Underbara vårbilder med vårbestyr....
    Sov gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder! Sune ser verkligen ut som en livsnjutare...
    Stilig råbock där ;)

    SvaraRadera
  10. Så härligt med våren som äntligen kommit....för att STANNA.;))

    SvaraRadera
  11. Hej Lotta.
    Fantastisk dejlige billeder, jeg kan godt forstå at du er full af energi.
    Ha' en skøn uge.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  12. Hej, vad härligt det låter allt det där du gjorde. Blir också sugen på att ge mig ut i trädgården och nu kan man ju gå ut en stund efter jobbet innan mörkret kommer.
    Härliga lerkrukor, visst är de underbara - jag brukar också spara dem även om de är trasiga ;)
    Inspirerad blev jag att besöka dig... Och nu ska jag ta mig en...äggmacka ;)

    Ha det gott
    / Maja på Färgtrappan

    SvaraRadera
  13. Underbar dag och härliga bilder! Jag skulle gärna gå ut och greja lite i växthuset, men det är så 'knökafullt' av övervintrare, så det går inte att göra något därinne.
    Ha den fin vårdagjämning!
    Christina

    SvaraRadera
  14. Hahahaah det är som jag själv hade skrivt dina ord om listorna, jag är en expert på listor och tyvärr följer jag dom inte utan de byggs bara på hög.....varför gör man dom om man inte följer dom???

    Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Härliga vår bilder gillar bilden med äggmackor//Britt

    SvaraRadera
  16. Igår skrev jag en kommentar som fick Error meddelande, hoppas det lyckas idag.
    Ville påpeka att du bor på fel ställe. Här hos mig får Thuja vara ifred. Jajamensan. Och här så är småfåglarna inte elaka och äter knoppar. Eller? Har faktist aldrig tänkt på vad de sysslar med i träden. Men nu så kommer jag att titta lite närmre när de gästar i trädgården.
    Guuuuud vilken söt liten panse längst uppe till vänster. Den färgkombinationen är ju helt underbar. Love, love, love....

    Många kramar från Annelie

    SvaraRadera
  17. Gillar också listor. Har jag inga glömmer jag bort vad jag kommit på att jag vill göra.
    Vilka fina krukstaplar du har :-)
    Idag har jag grävt upp julrosor och aurikler ur grönsakslandet och krukat in. Tjälen har nästan gått ur marken helt.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar