Sten & mossbygge

-Vad har du gjort idag då, frågar K. när han kommer hem.
-Jo, idag har jag byggt en liten stenmur! svarar jag.
(Vissa saker tror man aldrig att man kommer att säga.)
Nu ska bara mossan komma och bädda in stenarna så är jag nöjd. 


















Mossan ska också klä in barnens gamla traktordäck är det tänkt. Jag ser framför mig hur mönstret kan anas under ett vackert smaragdgrönt täcke, och kandelabervivor och blå bergsvallmo frodas i den perfekta miljön. Men icke, däcket ser fortfarande nytt ut och varken torv eller mossa ligger kvar någon längre tid. I höstas klädde jag in hela härligheten i tunna torvskivor och täckte med hönsnät. Gissa om sorkarna trivdes!









Ormunkarna nedanför är däremot helt fantastiska.
Vår lilla rödhake i holken visade sig vara: just det; en rödhake. Fågelpaparazzin (jag bakom gardinen) har tagit en liten filmsnutt som visar detta ovanliga fenomen. På Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida kan man läsa att vid sorkår kan rödhaken lämna marken och bosätta sig i holkar. Man bara häpnar! Vårt skämt visade sig vara på fullaste allvar. 

 Nu kan jag i alla fall lämna dem ifred och fortsätta med mer angenäma sysslor. Som att ligga i gräset och se hur våren brassar på.

 


Kommentarer

  1. Åh, vad fint du verkar ha i din lund...Älskar lundar. Muren ser jättefin ut. Usch med sorkar. Jag bor i ett gammalt hus (och gammal 'mark' utanför). Har inte så mycket sorkar, men en och annan mus som hoppar upp på de mest oväntade ställen från skrymslen och vrår utomhus. Inte kul alls....

    Mossa är fint - också en favorit hos mig......

    Ha' det bra!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. oj vilken fin lund du håller på att skapa...och vilken fin glsippa du har!!
    Ha det gott /Berit

    SvaraRadera
  3. Alltid detta slit.. när man är intresserad av trädgård, så tror många att man sitter och luktar på blommorna hela dagarna.. Men det är hårt slit som är grunden för att få till det:-)
    Och så fint du får det!!

    Undrar hur det är att ha sorkproblem...
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar